lørdag 25. april 2020

Kyllingspyd med rösti

Hadde noen kyllinglårfileter jeg måtte få spist opp, og etter en twitteravstemning bestemte jeg meg for å lage grillspyd.

Som tilbehør fant jeg ut at jeg skulle bruke opp restene av kokefaste poteter, og en halv rødløk jeg hadde liggende.

Ingredienser:
3 lårfileter av kylling

Marinade:
1 dl olivenolje
1 dl soyasaus
2 ss honning
1 ts grovkvernet pepper

1/2 squash
4-5 mellomstore sjampinjonger
1/2 gul paprika

Rösti:
6 små kokefaste poteter
1/2 rødløk
50 g bacon
fersk bladpersille
salt, pepper

olivenolje til steking

saus til servering

Slik gikk jeg fram:
Noen timer før du skal spise, bland ingrediensene til marinaden godt, skjær kyllingen i passe stykker for grillspydene og ha dem i marinaden. Sett kjølig og vent et par-tre timer. Dersom du har grillspyd av tre, legg dem i bløt så de ikke tar fyr under grillingen.

Skrell potetene og riv dem med et grovt rivjern i en skål. Riv også i løken og finhakk persillen. Dryss på litt salt og la det stå noen minutter mens du finhakker baconet.

Ha potetblandingen over i en annen skål. Ta en og en neve over, og klem mest mulig væske ut av dem før du slipper det i den nye skåla. Rør inn baconet, ha i litt mer salt, samt passe med pepper.

Varm olje i en stekepanne så den blir skikkelig varm, sett samtidig stekeovnen på 180° C og gjør klar et stekebrett med bakepapir på. Test olja med en liten potetstrimmel, den skal frese skikkelig når du har den i. Legg i litt og litt av rösti-blandinga så det ikke kjøler ned stekepanna, helt til du har lagt alt i. Bruk en stekegaffel og klem blandinga sammen til ei stor kake og la den steke til den henger sammen. Bruk et lokk og snu den og stek den litt på den andre sida også før du har den over på bakepapiret og setter den inn i komfyren i 15-20 minutter.

Fyr opp grillen (Om du har kullgrill burde du ha gjort dette for en god stund siden). Skjær squashen i solide skiver, paprikaen i passe stykker og soppen i to, og tre dem på grillspydene med kyllingbiter mellom. Dersom du får overskudd av grønnsaker lag noen spyd med bare grønnsaker på og dryss litt salt og ha litt olje på dem. Legg grillspydene på grillen og snu dem jevnlig til kyllingen er gjennomstekt. Når du har fått skikkelig overflate på kjøttet kan du godt flytte det opp i andre etasje på grillen for ettersteking.

Fisk ut rösti-plata av ovnen og server alt sammen mens det er rykende varmt. Ha gjerne en god saus til. (Jeg brukte Toros soppsaus)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar