onsdag 1. april 2020

Langtidskokt pastasaus

Etter å ha sett @trondgitt lage Chef Johns Pasta alla Genovese lot jeg meg inspirere til å lage min egen langtidskokte pastasaus, for nå i hjemmekontorets gullalder har man jo tid til å gjøre sånt på en helt vanlig onsdag. Genovese-sausen er eldre enn tomatenes nærvær i Europa, så den er så godt som tomatfri, men jeg er veldig glad i tomatbasert pastasaus, så jeg laga en geografisk forvirra crossover med tomater i, og resultatet ble faktisk helt fantastisk.

Det jeg brukte:
350 g storfekjøtt (150 g ytrefilet, 200 g høyrygg, men omtrent hva som helst duger)
150 g bacon i terninger
2 middels store gulrøtter
2 små selleristenger
1,5 dl hvitvin
3 bokser hakkete tomater
2 gule løk
1 rød løk
1 laurbærblad
salt, pepper
røkt paprikapulver
kalvefond

Slik gjorde jeg:
Skjær kjøttet i tommestore terninger. Sett en jerngryte på ovnen og sett på middels+ varme. Når det er varmt tilsetter du baconet og lar det stekes så det meste av fettet smelter. Grovhakk gulrøttene og sellerien og tilsett også dem i gryta, før du har i også kjøttet og lar det brunes på alle sider. Dryss over litt salt og nykvernet pepper og tilsett et laurbærblad.

Når kjøttet er brunet har du i vinen og gir det et oppkok før du også tilsetter tomatene og rører godt rundt. Grovhakk løken og rør også den inn i sausen, før du skrur opp varmen og gir det hele et lite oppkok. Mens det koker opp skrur du på stekeovnen på 110° C. Når sausen har kokt et lite minutt drysser du over litt røkt paprika, setter lokk på gryta og putter den inn i ovnen.

Når du er sikker på at varmen har satt seg gjennom hele gryta, og det putrer fint i gryta skrur du varmen ned til 100°, og så er det bare å vente.

Jeg lot gryta stå inne i litt over sju timer, kun avbrutt av to-tre rørepauser. Etter omlag seks timer smakte jeg på det, og tilsatte litt kalvefond, men det hadde helt sikkert gått bra med annen fond, eller uten. Når det hele er ferdig skal grønnsakene være supermyke, og kjøttet skal være så mørt at når du klemmer på det går det i oppløsning.

Servér med din favorittpasta til, og riv litt parmesanost over på tallerkenen. (Her ble dagens pasta
 penne, både fordi jeg er veldig glad i det, men også fordi det overraskende nok var den eneste typen pasta jeg hadde i skapet). Ha gjerne også litt godt brød med smør ved siden som du kan bruke til å skrape ren tallerkenen.

Sju-åtte timer som jeg brukte var nok et minimum, og jeg gleder meg veldig til å ha restemiddager av denne sausen, da jeg mistenker at den blir enda bedre etter oppvarming!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar