onsdag 8. april 2020

Pannekaker med blåbærsyltetøy

Jeg har sannsynligvis aldri fulgt en oppskrift når jeg har laget pannekaker, men i dag fikk jeg en forespørsel på twitter, så da gjør jeg et forsøk på å skrive ned hva jeg gjør.

Dette trengs:
2-3 egg
sukker
mel (hvete eller spelt)
melk

blåbær
sukker

smør til steking

Slik gjøres det:
Dersom blåbærene er frosne, start med å tine dem. Når de er halvtinte, rør inn litt sukker og mos dem med en gaffel. Rør smått rundt og mos litt mens de fortsetter å tines. Smak, og rør om nødvendig inn litt mer sukker før du har dem over på et glass og setter dem i kjøleskapet fram til du skal spise.

Knekk eggene i en bolle. Tilsett litt sukker og rør godt sammen. Rør inn så mye mel du klarer før det blir så tykt at det ikke lenger går an å røre rundt. Ha deretter i melk til røra blir så tynn at den såvidt henger sammen når du løfter vispen og det renner ned i bollen.

La røra sette seg litt før du varmer litt smør i en stekepanne. Bruk en øse og ha røre i panna og få den utover ved å vri på stekepanna i forskjellige retninger. Når oversiden av pannekaka er blitt tørr er undersiden sannsynligvis ferdig stekt. Snu den og stek den på andre sida i 20-30 sekunder. Dersom pannekaka har lite farge, skru opp varmen litt til neste forsøk, dersom den er for mørk: Skru ned varmen.

Gjenta til du har stekt alle pannekakene, og ha på litt mer smør nå og da (Jeg pleier å smøre mellom annenhver pannekake).

En av de absolutte favorittrettene mine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar