søndag 5. april 2020

Ørret i grillform

I dag ble det en av universets enkleste middager som ble tilberedt og fortært.

Det jeg brukte:
ørretfiletstykker (Går selvsagt like fint med laks)
gulrot
selleristang
sellerirot
vårløk
hvitvin
smør
salt, pepper
olivenolje

basmatiris

saus

Slik gjorde jeg:
Ta like mange aluminiumsformer for grill-bruk som du har laksefiletstykker. skvett litt olivenolje i bunnen og legg ett stykke fisk i hver av formene. Dryss litt salt og pepper på fisken.

Skjær gulrot i grove strimler, selleristang og -rot i fine strimler, og grovkutt vårløk. Fordel dette på formene. Tøm en liten skvett hvitvin i hver form og legg en klatt smør på toppen av fiskestykket. Ha på litt mer salt.

Dekk til formene (Noen former har lokk, hvis ikke lager du lokk av aluminiumsfolie), og sett dem rett over varmen på grillen. Etter et par minutter løfter du dem vekk fra direkte varme, for eksempel ved å sette dem på varmehylla i grillen. La det stå der i ti-tolv minutter, så er det nok ferdig.

Kok ris til, med 12-minutters ris er det enkelt å få det ferdig samtidig. Jeg testa ut Toros milde laksesaus (Nei, autocorrect, ikke lakselus), og spica den opp med bittelitt cayennepepper. I tillegg øste jeg et par skjeer av væsken fra formene over i sausen og rørte dem inn før servering.

Kan fint serveres en form til hver person (Beregn to pr person, og et par ekstra), eller så kan man gjøre som jeg gjorde i dag, og tømme alt fra formene over på et serveringsfat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar