torsdag 28. juni 2012

Corned beef og hash


Neida, ikke la dere lure av overskrifta, jeg har ikke lagt min avholdende livsførsel til side. Hash er de amerikanske sørstatenes svar på pyttipanne, og sammen med den ofte utskjelte Corned Beef kan det faktisk bli et veldig godt måltid, og passer perfekt til for eksempel en varm lunsj.
(Oppskrifta er henta fra «White Trash Cooking», og fornorsket av meg)
Det du trenger:
2 skiver «fatback» (Egentlig ubehandlet flesk fra midt på ryggen på et svin, men jeg har med hell brukt vanlig «uspesifisert» spekk. Til nød kan man bruke bacon, men det blir ikke like bra synes jeg), skjært i terninger
1 stor løk, grovhakket
2 store (eller 3 ikke fullt så store) poteter, skjært i terninger
1 boks corned beef
1 boks flådde hele tomater
1 teskje sukker
2 laurbærblad
salt
pepper
ris, couscous, «grits», polenta eller lignende
Stek flesket og løken sammen til det blir mykt. Skru opp varmen, tilsett potetene og stek til det begynner å bli brunt.
Skjær corned beef-en i 8-10 store stykker og ha dem i gryta. Rør rundt til de begynner å mykne. Tilsett sukkeret, tomatene og laurbærbladene. La det småkoke til potetene er ferdigkokt og det øvrige er jevnet (Ingen corned beef-klumper igjen).
Smak til med salt og pepper. En redneck fra sørstatene ville nok servert dette med ris eller grits (Jeg brukte ris), men jeg er temmelig sikker på at det også kan brukes noe av det andre jeg nevner.
God fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar