torsdag 28. juni 2012

Paprikasuppe


Jeg hadde noe avsik etter jeg laget dette i jula stående i en boks i fryseren, som jeg ville finne en måte å bli kvitt.
Fant en oppskrift på paprikasuppe jeg fant ut restene ville passe fint i, som jeg så modifiserte litt, og som ble nammenam!
Ingredienser:
1 stor rød paprika
1 grønn paprika
1 stor purreløk
3 flådde tomater fra boks
ca. 50 g sellerirot
ca. 100 g bacon
8 dl væske (Buljong+vann)
2 ss maizena
salt
hvit pepper
margarin/olje
Jeg startet med å tine den frosne grønnsaksbuljongen i vann, og sile den ettersom det ikke var gjort før jeg frøs den.
Neste trinn i prosessen var å kutte paprikaen i tynne strimler av varierende størrelse, samt å kutte purreløken i tynne skiver. Sellerirotstykket ble skåret i relativt små terninger, og baconet skåret dels i skiver, dels i strimler.
Hadde litt olje i kjelen, og lot den bli varm , før jeg tømte alt det oppskårne oppi kjelen. Lot dette ligge og surre mens jeg stadig rotet oppi, slik at det ikke skulle begynne å skifte farge, bare mykne litt.
Etter noen minutter med dette tilsatte jeg tre flådde tomater fra en boks, og buljongogvann-blandinga (Styrken på dette kan man jo variere selv hvis man bruker terninger istedetfor selvlaga).
Lot dette koke under lokk i ca. 10 minutter, til grønnsakene var skikkelig møre, og baconet svulmet godt opp, før jeg jevnet med maizena rørt ut i litt vann.
Til slutt saltet jeg det hele litt ekstra, og så tilsatte jeg litt for mye hvitpepper :-)
Etter smaksetting og jevning lot jeg suppen koke et par minutter til, før jeg serverte den.
Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar