tirsdag 29. januar 2013

Lammeskav (x4)

Sist søndag lagde jeg lammeskavgryte til middag, og som vanlig var det håpløst å handle på forhånd, fordi pakken med oppskrifta på lå hjemme, og jeg skulle handle på lørdag.

Skriver derfor opp her alle fire oppskriftene på Gildes lammeskavpakke så jeg kan lage handleliste på forhånd neste gang jeg skal lage noe:

Først den jeg laga denne gangen:

Lammeskavgryte

400 g lammeskav
1 løk (hakket)
200 g skogssopp/sjampinjong
2-3 ss smør/margarin
2 ss hvetemel/maisenna
2 dl vann
2 dl fløte eller rømme
salt og pepper, rosmarin, timian

Stek kjøtt, løk og sopp lett i smør/margarin og ha det over i en gryte. Kok ut pannen med vannet og hell dette over i gryten. Dryss over mel/maisenna og tilsett fløten/rømmen. Dryss på litt salt, pepper og urter og la det trekke under lokk i 10-15 min. Serveres med ris, poteter eller pasta.

Kjempegodt, men jeg legger for variasjonens skyld også ut de tre andre:

Skavet lammekjøtt med crème fraîche og sitron

400 g lammeskav
2 ss smør/margarin
2 dl vann/buljong
3 dl crème fraîche
1 sitron (saft og revet skall)
1-2 stk fennikel
100 g grønne erter
dill

Stek kjøttet og ha det over i en gryte. Tilsett buljon, la det koke i ca 10 min. Tilsett crème fraîche. Kutt fenikkel i strimler og stek den lett. Ha strimlene over i gryten og la det koke 5-10 min til de er møre. Tilsett ertene de siste to minuttene før servering. Smak til med litt sitronsaft og revet sitronskall. Pynt med hakket dill og revet sitronskall. Serveres med nypoteter eller ris.

Lammeskavgryte med tomater og oliven

400 g lammeskav
2-3 ss smør/margarin
12 stk småløk
4 stilker stangselleri
2 dl rødvin (kan erstattes med kraft/buljong)
1 boks hermetiske tomater
150 g sjampinjonger
1 stk grønn paprika
100 g sorte oliven uten sten
parmesan
rosmarin

Stek kjøttet og ha det i en kjele. Tilsett rødvin og tomater og la det koke i ca 10 min. Ha i stangselleri og paprika og la det koke i 5-10 min til. Stek sjampinjongnee og ha de over i gryten. Dryss over revet parmesan og oliven i skiver. Serveres med rotmos, kokte poteter eller ris.

Lammeskavgryte med rødvin

400 g lammeskav
2 ss smør/margarin
2 dl rødvin (kan erstattes med kraft/buljong)
2 dl kraft/buljong
2 fedd hvitløk
1 stk løk (hakket)
1/2 stk sellerirot (teringer)
1 stk kålrabi (terninger)
1/2 purre
10-12 små nypoteter (skivede)
100 g aspargesbønner
timian

Stek kjøtt, sllerirot, kålrabi, løk og hvitløk i smør/margarin. Tilsett rødvin og kjøttbuljong. La det trekke under lokk i 15-20 min. Ha i potetene. La det koke 10-15 min til grønnsakene er møre. Ha i aspargesbønnene noen minutter rett før du serverer retten. Pynt med timian.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar