lørdag 2. juli 2022

Breiflabb-kebab med korianderdressing

Etter å ha sett alt for mye fotball i det siste hadde jeg endelig tatt meg en frikveld så jeg hadde tid å lage en ordentlig middag. Jeg fant et stykke breiflabb i fryseren, og begynte å lete etter oppskrifter som var overkommelige. Siden det var ekstremt varmt frista det å grille, og etter litt leting fant jeg denne som jeg fulgte ganske nøyaktig, men presenterer her i oversatt versjon.

Det jeg brukte:
4-500 g breiflabbfilet
12 cherrytomater
1/2 rødløk
18 tynne chorizo-skiver
stålgrillspyd med to stenger (Du kan også bruke single spyd, men bruk da gjerne to spyd i hver spidding, for å slippe problemer ved snuing)

Dressing:
2 ss fersk sitronsaft
2 ss olivenolje
1 neve finhakket frisk koriander

Salt og pepper
olivenolje
1 hvitløksfedd delt i to
1 cherrytomat delt i to
1 stort flatt mykt brød

Slik gjorde jeg:
Start med å skjære bort eventuelle hinner på breiflabben og skjær den i 9 jevnstore stykker. Skjær rødløken i store biter, og tre fisken, tomatene, rødløken og chorizoen på grillspyd. Jeg anbefaler å ha en tomat i hver ende, og et fiskestykke i mellom hver tomat med en skive chorizo på hver side, og litt løk her og der innimellom. (Se min fantastiske illustrasjon. Jeg håper dere skjønner hva som er hva.)
La grillspydene henge så det kan dryppe av fisken, og fyr i grillen så den blir skikkelig varm. Finhakk korianderen og bland den sammen med sitronsaften og olivenoljen. Dryss salt og pepper på alle sidene av grillspydene, og pensle dem med olivenolje.

Når grillen er varm, legg grillspydene på og stek dem på direkte varme i fire-fem minutter på hver side. Legg dem deretter opp på varmehyllen i grillen, eller på indirekte varme.

Legg brødet på grillen i 30 sekunder så det såvidt blir litt varmt. Snu det, og gni den siden du har grillet med hvitløksfeddet og cherrytomaten.

Ha brødet over på en stor tallerken, legg grillspydene oppå brødet, og fordel korianderdressingen over.

Jeg gjorde et forsøk på å spise dette som en wrap, men det ble mer søl enn det var verdt. Jeg anbefaler derfor å bare trekke ut stålspydene og spise med kniv og gaffel mens du river av biter av brødet og spiser ved siden.

Supergodt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar