tirsdag 1. september 2020

Persillemarinerte kyllinggrillspyd

Hadde en persillekvast som måtte spises før den begynte å visne, så etter en liten rundspørring på twitter endte jeg med å lage en slags chimichurri-inspirert marinade til kylling av den.

Det jeg brukte:

Kylling «lårfilet»

1/2 bunt fersk persille
1/4 løk
4-5 fedd hvitløk
chiliflak
tørket oregano
tørket koriander
salt
pepper
olivenolje
rødvinseddik

squash
gul paprika
sjampinjong

ris
torosaus

Slik gjorde jeg:

Start med å finhakke persillen og løken. Ha det i en bolle og bland godt sammen. Rensk hvitløksfeddene og ha dem hele i hvis du som meg ikke tåler å spise hvitløk, men liker smaken, eller finhakk også dem hvis du kan spise det. Tøm over godt med olivenolje (Det skal bli ganske bløtt), og tilsett 2-3 ss rødvinseddik. Tilset chiliflak, oregano og koriander etter smak, og ha også i litt grovkvernet svartpepper og godt med salt. Ha om nødvendig i mer olivenolje.

Skjær kyllingen (Det går helt sikkert an å bruke vanlig kyllingfilet også) i passe grillspydbiter og tilsett dem i marinaden. Rør godt rundt og sett kjølig 2-3 timer. Rør rundt i bollen av og til underveis.

Del sjampinjongene i to, skjær squashen i skiver og paprikaen i passe biter. Tre dem på grillspyd (Husk å la dem trekke i vann først hvis de er laget av tre) med kyllingstykker innimellom. Dryss over bittelitt salt så også grønnsakene får litt.

Fyr opp i grillen og la det bli godt og varmt. Grilles på sterk direkte varme i knapt 10 minutter mens grillspydene snus ofte.

Server med ris og en god saus, jeg brukte Toros Rosépeppersaus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar