mandag 13. august 2018

Squashsuppe

Satt hjemme en mandagskveld og hadde null lyst å dra ut for å finne mat, så da var det bare å saumfare kjøleskapet og prøve å lage noe av det som befant seg der. Resultatet, basert på TINEs oppskrift, ble riktig så bra, og var tilogmed innafor «meatfree monday»-konseptet! (Selv om det inneholder meierivarer så det holder)

Det jeg brukte:
1 squash (Jeg brukte en rund en jeg fant på Bondens marked, men funker sikkert helt fint med vanlige avlange også)
2 sjalottløk
1 ss smør
4,5 dl lettmelk
1 grønnsaksbuljongterning
1 fedd hvitløk
salt
pepper

1,5 dl fløte
50 gram vellagret hvitost (Jeg brukte sveitser)

brød, smør

Slik gjorde jeg:
Sett en gryte på ovnen, og smelt smøret i den. Mens det varmes skjærer du squashen i terninger og legger dem til side. Skrell hvitløksfeddet og ha det i smøret  når det er varmt. Finhakk sjalottløkene og tilsett også dem. La det frese et par minutter.

Tilsett squashen, buljongen og melken. Kok opp og la det putre i ti minutter. Når det har kokt et  par minutter kan du fiske hvitløksfeddet ut av suppa dersom du finner det.

Visp fløten til krem, og riv osten fint. Rør osten inn i kremen og slikk resten av kremen av vispene på håndmikseren (viktig trinn!)

Smak til med salt og pepper, og bland ostekremen inn i suppen. Server straks, så det fortsatt er «klumper» av krem som flyter rundt i suppen når den serveres. Sett også fram noe godt brød og smør ved siden av.

Kjempegodt, og fort gjort!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar