søndag 9. august 2020

Kjøttkaker

Etter kulinariske besøk til Balkan og midtøsten er det på tide å sette kursen hjemover igjen, så etter å ha kjøpt et fjell med kjøttdeig fant jeg ut at noe av den skulle brukes til å lage gode gammeldagse kjøttkaker.

Dette brukte jeg:
550 g kjøttdeig
1/2 løk
2 ts salt
1 ts grovkvernet svart pepper
1/2 ts natron
1/2 ts revet muskat
1 neve fersk bladpersille
1 egg
1,5 dl melk
2 ss potetmel
Smør/Olje til steking



Slik gjorde jeg:
Start med å hakke løken. Grovhakk også persillen og ha begge deler i en food processor sammen med salt, pepper, muskat og natron. Kjør det raskt sammen så det finhakkes, før du også tilsetter kjøttdeigen. Bland også den så godt som det går inn før du har i egget og melken.

Kjør det hele på nytt i foodprocessoren før du også mikser inn potetmelet.

Varm en stekepanne godt og ha i smør og litt olje som er egnet til steking. Vent til fettet er blitt skikkelig varmt før du tar to skjeer og bruker til å forme kjøttkaker av farsen og legge dem rett i den varme stekepanna. Snu kjøttkakene når du har fått skikkelig stekeskorpe under, og la dem gjennomstekes fra andre siden. Legg dem til side og gjenta helt til du er ferdig. Tilsett om nødvendig mer fett.

Jeg lagde 18 relativt små kjøttkaker av denne mengden ingredienser, tror nok at om jeg gjentar forsøket vil jeg prøve å lage dem noe større. For øvrig er et godt triks å ha en skål med kaldt vann ved siden av stekepannen som du kan skylle skjeene i underveis, noe som forhindrer at farsen blir sittende fast.

Serveres oppvarmet i en god brunsaus, med poteter og gode grønnsaker til. Det som blir til overs fryser du ned til neste gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar