mandag 6. juli 2020

Kebabtallerken

Etter å ha hisset på meg halve twitter og facebook med å erklære at jeg ikke liker indisk fant jeg ut at i dag skulle jeg trekke litt lenger vestover i Asia, og gå for en hjemmelaget kebabtallerken, ettersom jeg hadde kjøpt et naan-brød (ja, jeg vet at naan betyr brød, så naan-brød blir brød-brød, men det driter jeg i) ekstra nettopp med tanke på å lage noe som dette. Utgangspunkt for krydderblandinga og dressingen fant jeg her og her.

Det jeg brukte:
ca 150 g kjøttdeig av storfe (er sikkert enda bedre med lammedeig)

1 naan-brød

1/2 lime

salat
hermetisk mais (Jeg brukte ikke det, men det var bare fordi jeg var tom i skapet. Skandale!)

Krydderblanding:
1 ss svart pepper, malt
4 ss paprikapulver
1 ss spisskummen
1 ss oregano
1 ts chilipulver (eller mer hvis du vil ha røyk ut av ørene, mindre om du vil ha det enda snillere)
1 ts gurkemeie
1 ts korianderfrø, malt
1/2 ts kanel, malt
(1 ts hvitløkpulver, det tåler ikke jeg, så jeg sto over)
1 ss salt

Dressing:
1 dl rømme
1 dl majones
3 ss krydderblanding

Slik gjør du:
Start med å lage krydderblandingen. Bland alle ingrediensene godt sammen. Ta av 3 ss til dressingen, og bland resten inn i kjøttdeigen.

Bland sammen rømme og majones med krydderblandingen til dressingen. Klem i ca halvparten av saften fra den halve limen og sett det kjølig til det er klart for servering.

Fyr i grillen så det blir varmt og godt under lokket. Rør sammen krydderet og kjøttdeigen og klem i resten av limesafta. Elt sammen til en jevn masse. Lag lange pølser av kjøttet som du klemmer litt flate og trer på grillspyd.

Når det er varmt i grillen legger du grillspydene på direkte varme og lar dem grilles et par minutter på hver side. Vær forsiktig når du skal snu dem så ikke for mye blir hengende fast i grillrista.

Varm brødet raskt i grillen, og legg det på et fat. Dra kebabene over fra grillspydene og legg dem oppå brødet. Ha på salat og mais, og hell over et lass med dressing. Spises med kniv og gaffel.

(Alternativt kan du selvsagt lage pitabrød og ha kebabene oppi, eller en slags wraplefse og ha dem inni)


Kjempegodt, og lettvint!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar