lørdag 6. juni 2020

Balkan baby! (Ćevapčići med någo attåt)

Til en liten grillsammenkomst i starten av juni fant jeg ut jeg skulle prøve å gjenskape litt av alt det deilige jeg hadde spist på mine turer til Romania i 2017 og 2019, så da ble det tråling av diverse oppskrifter i dagevis, før jeg endte opp med tre ulike varianter som fikk et helt klart Marius-preg i tillegg:

Det jeg brukte:
Ćevapčići av lam:
250 g lammekjøttdeig
1/4 ts natron
5 g salt
litt fersk rosmarin

Ćevapčići av storfe:
500 g limousin-kjøttdeig
1/2 ts natron
10 g salt
en neve fersk persille

Marinerte lammekoteletter:
400 g små lammekoteletter
2 dl olivenolje
saft av en halv sitron
litt fersk rosmarin
en neve fersk persille
2 fedd hvitløk
salt, pepper

Coleslaw:
1/3 hode sommerkål
2 store gulrøtter
4 store skiver sterk sylteagurk
1 ts worchestershiresaus
1 ts sukker
1 ss sitronsaft
1 dl rømme eller creme fraiche
1 dl majones
salt, pepper

«Tzatziki»:
2 dl creme fraiche eller rømme
1 slangeagurk
2 fedd hvitløk
salt, pepper

Ris med tomat og erter:
1 pose boil in bag-ris
1/2 pk hermetiske hakkete tomater
1 dl fryste erter

Grillet ost:
Halloumi-ost
matolje
salt, pepper

1 gul paprika
1 rød løk
Ajvar-saus
Hele sylteagurker
Pidebrød

Slik gjør man:
Forberedelsene for selve kjøttdeigspølsene startet to dager i forveien, da jeg tok kjøkkenmaskinen fatt og eltet inn natron og salt i de to forskjellige typene kjøttdeig. (Hver for seg) Jeg satte dem deretter i kjøleskapet og lot dem stå til dagen etter, da jeg drysset på bittelitt ekstra natron, og ga dem en ny runde med elting før jeg satte dem tilbake igjen i kjøleskapet. Grunnen til at man gjør dette er at natronen mørner kjøttdeigen ekstra mye, så den får en ideell bløt konsistens.

På selve dagen da dette skulle serveres startet jeg med å blande sammen ingrediensene til marinaden og legge lammekotelettene oppi denne i en tett pose. Snu på posen av og til fram til tiden er inne for grilling.

Finhakk litt fersk rosmarin, og bland det godt inn i lammekjøttdeigen. Rot det godt sammen, og rull ut kjøttdeigen til små pølser, litt tykkere enn en lillefinger (pass på at de ikke er så tynne at de forsvinner nedi grillen).

Finhakk en neve fersk persille, og bland det godt inn i storfekjøttdeigen. Rot det godt sammen og rull ut kjøttdeigen til små pølser på samme måte som du gjorde med lammepølsene. Legg pølsene på et bakepapir og sett dem i kjøleskapet fram til du skal grille.

Snitt sommerkålen i fine strimler og riv gulrøttene. Finhakk sylteagurken og bland den godt sammen med alle de andre ingrediensene til coleslawdressingen. Vend dressingen inn sammen med kålen og gulrøttene

og sett det kjølig fram til servering.

For å ikke bli innebrennende med yoghurt valgte jeg denne gangen å lage en fornorsket tzatziki, med creme fraiche i stedet for yoghurt. Riv ca 2/3 av agurken, og skjær resten i små terninger. Dryss på salt og la det stå ti minutter. Tøm deretter agurken over i en sil og klem ut mest mulig væske. Ha agurken over i en bolle, ha på meieriproduktet du bruker og mos i hvitløksfeddene med en hvitløkspresse. Dersom du som meg ikke tåler hvitløk så veldig godt, så dropper du bare den. Kvern inn litt pepper og rør også dette inn, før du setter det kjølig fram til servering.

Når det nærmer seg tid for servering koker du risen som beskrevet på pakken. Når den er ferdig lar du den renne godt av før du rører inn tomatene og ertene.

Like før du skal begynne å grille skjærer du halloumi-osten i tykke skiver og pensle dem med olje. Dryss på salt og pepper. Skjær også paprikaen i store biter som går fint å legge på grillen.

Pølsene, kotelettene og halloumien grilles på sterk varme til de er ferdige. Paprikaen kan du legge på øverste hylle i en toetasjes grill. Serveres foruten tzatziki og coleslaw også med et godt brød (jeg hadde et tyrkisk pide-brød, men indisk nan eller et godt pitabrød funker også), serbisk ajvar-saus, rødløk skåret i tynne skiver og ikke minst sylteagurker!

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar