onsdag 8. januar 2020

Ovnsstekt steinbit

Etter jeg flytta sørover har fisk blitt en knapp ressurs, og jeg prøver sjeldnere nye ting, men nå etter jula hadde jeg med litt av hvert til fryseren så da var tiden inne for å teste en ny vri på steinbitfileten jeg hadde tatt opp før jeg dro på jobb. Etter litt googling fant jeg denne oppskrifta, og modifiserte den litt.

Det du trenger:
1 middels stor steinbitfilet
1,5 dl creme fraiche
1 sitron
3 ss revet parmesan
4 ss hakket kruspersille
1 ss hakket frisk timian
2 vårløk, finhakket
4 ss griljermel
salt, pepper
litt smør

300 g aspargesbønner

6 poteter
1 finhakket timianstilk
litt andefett (Har du ikke det kan du fint bruke olivenolje)

Slik gjør du:
Start med å skjære potetene i fine båter og ha dem i en ildfast skål. Rør dem sammen med litt andefett, timian og salt, og sett dem i en varm stekeovn på ca 180 grader.

Rør sammen osten, urtene og creme fraichen, før du også river i skallet fra sitronen og klemmer saften fra den i. Smak til med salt og pepper.

Gni smørklatten utover bunnen av en ildfast skål, og skjær steinbiten i passe porsjonsstykker. Legg disse utover i forma. Legg et solid lag av creme fraiche-blandinga på toppen av fisken og dryss griljermel over.

Sett fisken inn i ovnen sammen med potetene når de har stått inne i ca 20 minutter. Rot litt rundt i potetene samtidig.

Etter nye 20 minutter koker du opp vann med salt i og varmer aspargesbønnene. Sil av vannet og server alt sammen når potetene er møre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar