søndag 12. januar 2020

Tacokrydder

Fredag lagde en jeg batch tacokrydder, og siden den ble veldig god og jeg har fått spørsmål om oppskrifta, her er den:

Det jeg brukte:
Aji Panca-chilipulver
Cayennepepper
Chiliflak
Paprikapulver
Spisskummen
Tørket oregano
Korianderfrø
Hel sort pepper
Hel grønn pepper
Salt


Slik gjorde jeg:
Jeg er som mange vet en chilipingle, så jeg liker at mat jeg lager ikke er altfor chilisterkt. Jeg bruker derfor de relativt milde chilivariantene cayenne og aji panca (Som jeg har kjøpt fra min favorittkrydderhandel), og så gir jeg det hele et ekstra lite spark med chiliflakene. Dersom du liker det sterkere, så kan du enten bruke et sterkere chilipulver, eller forskyve blandingsforholdet mellom chili og paprika.

Ta et par teskjeer av chilipulveret og ha det i en vid morter sammen med et par spiseskjeer paprika, en spiseskje spisskummen, en spiseskje oregano, en teskje korianderfrø, 4-5 pepperkorn og litt salt. Dryss over noen tørkete chiliflak, og mal alt fint sammen i morteren. Smak på krydderblandinga, og ha i mer av de ingrediensene du syns det trengs mer av til du er fornøyd. Ha til slutt noen fler chiliflak i uten å male dem.

Når du er fornøyd med blandinga steker du som vanlig kjøttdeig til tacoen, drysser over godt med kryddermix (Det trengs mer enn du tror!), og har i et par teskjeer tomatpure for jevning sammen med en desiliter vann. Rør godt rundt og la det putre i stekepanna til vannet er helt kokt inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar