lørdag 28. desember 2019

Shepherds pie-stuing

Til den tradisjonelle før-/romjulskompismiddagen fant jeg i år ut at jeg skulle lage en aldri så liten gryterett, og etter litt googling ble oppskrifta slik, i hovedsak inspirert av denne her:

Det jeg brukte: (Til 6 personer)
1,5 kg flatbiff av storfe
150 g bacon
2 løk
3 gulrøtter
3 stilker stangselleri
1 kinesisk hvitløk
3 ss mel
1 liten boks tomatpuré
2 ss soyasaus
3 dl rødvin
7 dl kyllingbuljong
en bunt frisk bladpersille, hakket
tørket timian
olivenolje
smør
salt, pepper

Slik gjorde jeg:
Skyll kjøttet og skjær det i biter. Dryss over litt salt og pepper. Skjær baconet i relativt små terninger.

Varm litt olje i en gryte som tåler å settes i stekeovnen. Ha i litt av kjøttet sammen med litt av baconet. Etter hvert som det er brunet på alle sidene tar du ut kjøttet og legger det til side. ha i litt mer olje og gjenta til alt kjøttet er brunet.

Hakk løken, skjær gulrøttene i biter og selleristengene i fine skiver. Del hvitløken i fire. Smelt et par skjeer smør i gryta og ha i grønnsakene. Stek dem på svak varme til løken har myknet. Ha i tomatpureen og dryss melet over. Ha i kjøttet og baconet igjen, og bland inn soyasausen, vinen og buljongen sammen med krydderurtene.

Varm stekeovnen til 150 grader og sett inn gryta med lokk på i 2,5 til 3 timer. Skru opp temperaturen til ca 175 grader de siste 15 minuttene før servering.

Jeg serverte den med en solid porsjon av denne gode rotmosen til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar