søndag 21. september 2014

Andeconfit

Midt i det som ellers er fårikålsesong har jeg vært en svipptur i Danmark. Der kjøpte jeg et andelår vakumpakket med litt av sitt eget fett, og da jeg kom hjem tilberedte jeg det på enkleste vis, etter å ha latt meg inspirere litt av Viestad i Dagbladet:

Det du trenger:
1-2 konfiterte andelår pr. person
Poteter
Hvitløk
Sitron
Grønnsaker som egner seg for ovnsbaking (Sellerirot/Gulrot/Pastinakk/Persillerot/Løk(Her setter nesten bare fantasien grenser))
Timian

Rødvinssaus

Slik gjør du:

Åpne pakken med and, skrap av mest mulig av fettet som ligger utenpå og ha det i en ildfast form.
Varm opp en stekeovn til 200 grader.
Skjær potetene i små båter/skiver, og skjær grønnsakene i skiver. Skrell 2-5 fedd hvitløk og ha dem og alle grønnsakene i formen og rør godt rundt så det blander seg med andefettet.
Ha 2-3 sitronbåter på toppen, dryss over litt timian, og sett formen inn lavt i ovnen.
La det hele steke ca 20 minutter, ta ut formen og rør godt rundt en gang underveis.
Legg så andelåret på en rist litt høyt i ovnen, og skru ovnen over til kun overvarme.
Stek videre i 15-20 minutter til skinnet på andestykket er blitt sprøtt og godt. (Pass på underveis så det ikke svir seg)

Server med en rødvinssaus (Jeg brukte Toro posesaus med litt ekstra krydder i denne gangen, men dersom man er bedre forberedt enn jeg var lager man den selvsagt fra bunnen).

Kjempegodt, og relativt enkelt!

(Etter sigende er det rimelig enkelt å konfitere sin egen and også, men det får bli en annen gang)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar