lørdag 14. mars 2020

Fabelaktig saus til biff

For noen dager siden var jeg på REKO-ring-utdeling på Lillestrøm hvor jeg blant annet plukket opp en haug med oksebein fra Piltingsrud gård. Da jeg kom hjem kokte jeg kraft på dem, inspirert av Hobbykokkens oppskrift (Men ikke helt slik han gjorde det).

Fredag fant jeg noen biffer på butikken som var nedsatt pga holdbarhet, og som alle vet: biff blir jo bare bedre når den har gått ut på dato! Lørdagsmiddagen etter en dag i korona-isolasjon ble dermed biff. For virkelig å toppe det hele brukte jeg isolasjonen til endelig å få hentet opp fra kjelleren igjen grillen min, så  dad var alt duket for en virkelig middagsfest.

Som tilbehør hadde jeg denne gangen potetskiver og grønnsaker stekt i aluminiumsformer på grillen, men det jeg skal skrive om her er den episke sausen jeg lagde et par dl av.

Det du trenger:
1 ss smør
1 sjalottløk
1 dl rødvin
1,5 dl oksekraft
brun sausejevning
fersk timian
salt, pepper

Slik gjør du:
Smelt smøret, finhakk sjalottløken og ha den i smøret når det er skikkelig varmt. Skru ned varmen og la det surre noen minutter uten at løken blir brun. Finhakk også litt timian og ha i sammen med litt grovkvernet pepper.

Ha rødvinen i, og skru varmen opp igjen. Rør godt rundt, og la det koke inn så det hele bare er en tjukk grøt før du har i også krafta.

La det koke opp før du har i sausejevninga og rører som en gal for å få den godt rørt ut. Skru ned varmen og la det småputre 5-10 minutter før du smaker til med salt og pepper.

Denne sausen ble simpelthen episk, og hevet et allerede svært bra måltid opp til de virkelig store høyder!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar