torsdag 28. desember 2017

Risengrynsgrøt i trykkoker

Etter at jeg kjøpte meg trykkoker for et par år siden var jeg snar å sjekke om man kunne lage favorittretten min, risengrynsgrøt, med den.

Jeg fant en framifrå oppskrift hos Hobbykokken, men fant ut at jeg måtte «tweake» framgangsmåten litt for at jeg skulle bli helt fornøyd, så slik lager jeg den:

Det du trenger:
200 g grøtris (vanlig med 60 min koketid)
6 dl melk
1 ts salt


Slik gjør du:
Ha en rist i trykkokeren og fyll i vann til det står like under rista.

Tøm risen, melka og saltet i en ildfast form som får plass i trykkokeren og rør litt rundt så det blander seg. Sett forma på rista oppi trykkokeren og kok opp vannet.

Sett på lokket og la det hele komme opp i fullt trykk. La det deretter koke i knapt 20 minutter mens du passer på at det hele tiden kommer damp ut gjennom ventilen. Pass på at det ikke koker så hardt at det begynner å sprute melk ut av ventilen.

Ta trykkokeren av varmen og la trykket gå ut, enten helt naturlig (Tar litt tid) eller med forsiktig hjelp (Går veldig mye fortere). Ta av lokket og rør godt rundt med en gaffel eller lignende, på dette tidspunktet ser nemlig grøten ut som en katastrofe. Når du har rørt så «riskaka» i bunnen av forma er gått i oppløsning setter du på igjen lokket, og koker på nytt opp til fullt trykk før du igjen forsiktig lar trykket gå ut.

Ta av lokket, rør på nytt forsiktig rundt, og løft forma ut av trykkokeren. Vent to-tre minutter, og etter all sannsynlighet har du en fremragende grøt som i stor grad har laget seg selv.

Det at den er så godt som rørefri, og garantert svi-fri, gjør at jeg helt er sluttet å lage risgrøt på «gammelmåten».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar