tirsdag 11. juli 2017

Grillet lam med hjemmelaget kryddermix

Enkel middag på grillen i dag.

Det jeg brukte:
Lammeskiver (Koteletter, lår, bog, whatever)

20-30 helpepperkorn
2-3 ts tørket rosmarin
1-2 ts tørket salvie
15-20 korn kvernsalt

3 mellomstore sjampinjonger
3 store sjalottløk
olivenolje
salt
timian

1 pose boilinbag-byggris
salt

1 boks frossen saus fra fryseren







Slik gjorde jeg:

Startet med å skru på grillen på full pinne for å få det skikkelig varmt. Knuste krydderet i en morter og tømte det over på et glass så jeg har resten til senere. (Lurt tips: Ikke hold glasset over datamaskinen mens du tømmer. Spent på om det blir god lukt når jeg macen blir skikkelig varm.) La kjøttet utover på et fat, og krydra på begge sider.

Satte på vann til bygg-risen og saltet dette godt. Satte sausen på svak varme slik at den ble skikkelig varm uten å bli svidd. Når den var begynt å småkoke hadde jeg i litt ekstra vann så den ikke skulle bli for tykk.

Skar opp sjalottløken og soppen og hadde dem i en aluminiumsform. Hadde over godt med olje, og drysset salt og bittelitt timian over.

Når vannet kokte hadde jeg i bygg-posen. Satte samtidig løk- og soppforma på øvre hylle i grillen, mens jeg la kjøttet på direkte varme. Lot kjøttet steke et par minutter på hver side, før jeg la det opp på øvre hylle og skrudde av blussene under der kjøttet lå. Flytta samtidig aluminiumsforma ned over de blussene som fortsatt var på så det som var i den ble skikkelig stekt.

Plutselig var alt ferdig ca samtidig, og jaggu smakte det ikke supergodt!

(Når det gjelder tilbehør kan man selvsagt gjøre omtrent hva man vil, hovedpoenget med denne bloggposten er den gode krydderblandinga, som er basert på Santa Marias lammekrydder, men uten hvitløk)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar