mandag 16. mai 2016

Polarburgere med coleslaw

Laga pizzafyll av en stor kjøttdeigpakke i går,  og ville bruke opp kjøttdeigen i dag, dermed ble det hjemmelagde burgere på polarbrød, ettersom det var det brødet jeg hadde tilgjengelig. Hadde også et kålhode liggende, så da bestemte jeg meg for å prøve meg på coleslaw som tilbehør.

Det du trenger:
Kjøttdeig
Salt
Pepper
Røkt paprikapulver

Kål
Gulrot
Majones
Fløte
Eplesidereddik
Sukker

Polarbrød

Sylteagurker

Slik gjør du:
Lag først coleslawen. Rasp gulrot og finhakk strimler av kål til det blandingsforholdet og mengden du vil ha (Husk at kål skal være hovedingrediensen).
Ta ca 1,5 dl majones (Ca halv mengde av oppskrifta det er linka til i ingredienslista) og rør inn en skvett (Ikke mer enn 1 dl) fløte, litt eplesidereddik (hvitvinseddik går også bra) og litt sukker. Smak og juster sukker- og eddikmengden om nødvendig. Det skal ikke være så veldig markert i smaken, men en klar sursøt-tone i bånn. Rør dressingen sammen med kålen og gulrota og sett det kjølig minst en time.

Kna krydderet godt inn i burgerne, og klem dem flate (Gjør dem ganske tynne og store, de blir mye tykkere og mindre når de stekes). Jeg grillet burgerne denne gangen, ganske sterk varme i det jeg la dem på, og etter å ha gitt dem en fin stekeskorpe på begge sider la jeg dem over på en kaldere del av grillen noen minutter.

Siden jeg ikke hadde burgerbrød serverte jeg burgerne på polarbrød som jeg la litt coleslaw på, og så hadde jeg noen sylteagurker til, det syns jeg nemlig er supergodt!

Kanonmiddag! (Og uendelige justeringsmuligheter, man kunne f.eks. hatt ost og bacon (og brødlokk) på burgerne)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar