søndag 3. januar 2016

Italiensk svineribbegryte - Cassoeula

Jula er ribbe-tid, så da min gode venn Frode spurte om jeg ikke kunne kokkelere litt på juleutgaven av den svært eksklusive Vikanhaugfestivalen begynte jeg å lete etter noe jeg kunne lage som ikke bare var vanlig juleribbe.

Løsningen fant jeg (nær sagt som vanlig) i Sølvskjeen, og etter en intens jakt på ingredienser ble resultatet slik:

Det du trenger:
ca 1,7 kg familieribbe (Helst ikke med ferdigrutet svor)
1 griselabb (rått kjøtt, ikke syltelabber)
2-3 hg mild italiensk salami

1-2 løk
4-5 dl kjøttkraft
3 gulrøtter
1 stilk stangselleri
1 savoykål (eller kinakål om du ikke får tak i savoykål)

5 ss olivenolje
50 g smør
salt og pepper

Polenta (Eller det du trenger for å lage en god potetmos)


Slik gjør du:

Hakk løken, og varm oljen og smøret i en stor gryte før du steker løken på svak varme i ca 10 minutter.

Skjær svoren av ribba og ha den i gryta, sammen med griselabben (som du først deler i 4-5 stykker) og brun disse jevnt. Strø på salt og pepper, og tilsett kjøttkraft til alt er dekket. Kok inn til krafta er redusert til ca halvparten.

Skjær resten av ribba i tommestore stykker og ha det i gryta og kok det i ca 10 minutter. Skjær imens gulrøttene i tynne staver og hakk stangsellerien. Tilsett også dette, legg på lokk, og la det hele trekke en god halvtime.

Blansjer kålbladene ved å ha dem et minutt eller to i en kjele med fosskokende saltet vann, ha så kålen over i gryten, legg tilbake lokket og la det trekke videre i 20 minutter til. Tilsett om nødvendig mer væske (Helst mer kjøttkraft, men her kan man også jukse med litt vann og en buljongterning).

Skjær salamipølsene (Jeg brukte to forskjellige typer, en stor med fenikkel og en liten med villsvinkjøtt) i relativt små stykker og ha også dem i gryten, og la det putre i enda 20 minutter til.

Tradisjonelt italiensk vis å servere denne gryta på er med polenta, som tilberedes slik pakken tilsier, men om du ikke har det eller heller vil ha noe du er vant til, så kan du helt sikkert bruke potetmos (Det kommer nok jeg til å gjøre neste gang jeg skal prøve meg på denne).

Fisk ut det du finner av svor og griselabbstykker av gryta før du serverer.

Fantastisk godt, og absolutt verdt både tiden og arbeidet det tar å få den på bordet! Mengden jeg laget var nok til en solid middag for 5 personer, og da var det enda litt rester igjen som Frode kunne ha til lunsj dagen derpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar