tirsdag 30. oktober 2018

Kylling med rotgrønnsaker og appelsinsaus

Før jeg dro på jobb i dag tok jeg noen kyllinglårfileter ut av fryseren, med en målsetting om å finne på noe spennende å bruke dem til før jeg kom hjem igjen.

Etter litt googling fant jeg et par oppskrifter hos Joker jeg lot meg inspirere av, og her er resultatet. Jeg tok på meg hodelykt og laget det på grillen i høstmørket, men det er sikkert en smal sak å lage det på annet vis.

Det du trenger:

2 store stykker kyllinglårfilet (Eller tilsvarende mengde annet kyllingkjøtt)
5-6 små melne poteter
200 g frosne rotgrønnsaker

2-3 dl appelsinjuice (Jeg brukte ferskpresset juice av to appelsiner, og fylte på med vanlig juice med fruktkjøtt)
1/2 dl Soyasaus
1/2 dl vann
2-3 stilker timian
En skvett kyllingfond

Olivenolje
Salt
Pepper

Marinade:
1 dl olivenolje
1/2 dl soyasaus
saften av 1/2 sitron
svart og hvit pepper, finmalt
fire-fem stilker timian
7-8 cm purreløk skåret i 4-5 stykker

Slik gjorde jeg:

Bland sammen ingrediensene til marinaden og ha i kyllingstykkene. Rot godt rundt så kyllingen blir helt dekt. Sett til side.

Skjær potetene i fine båter og ha dem i en aluminiumsform. Tøm over olivenolje og litt salt og sett dem på direkte varme på grillen.

Ha appelsinsaft, soyasaus, vann, timian og kyllingfond i en kasserolle og kok det opp. Kvern i litt svart pepper. La det småkoke noen minutter.

Tøm rotgrønnsakene over forma med potetene og sprinkle over litt mer salt og olivenolje.

Gjør klar en ny aluminiumsform og sett den på indirekte varme i grillen, tøm i litt olivenolje. Legg kyllingstykkene på direkte varme i kort tid, bare så de får en solid stekeskorpe. Ta dem av grillrista og legg dem i aluminiumsforma. Tøm over appelsinsausen og lukk lokket til grillen så det blir godt og varmt der inne.

La det hele stå og godgjøre seg i 20-25 minutter, til potetene er skikkelig møre (mine ble ikke bare møre, sida som var ned mot bunnen av forma var blitt supercrispy, nesten som potetgull!) og sausen har kokt inn en del.

Enkelt og godt!

1 kommentar:


  1. We are a premium spices and sea salt company based in the UK. Our products are sold at Selfridges, Partridges, and several other premium food locations in London as well as Amazon.

    We would love to feature on your website.

    www.zestandzing.co.uk

    What do you think?

    SvarSlett