søndag 12. august 2018

Grillet kaninribbe med baconrösti og fennikkel

Etter å ha startet dagen på Bislett stadion tok jeg turen til Bondens Marked på Majorstua før jeg dro til Greibanen for dagens andre fotballkamp. Etter denne dro jeg hjem og grillet følgende middag basert på ingredienser jeg kjøpte der.

Det jeg brukte:

1 side av kanin
dijonsennep
3-4 kvister timian
flaksalt
grovkvernet pepper

En liten fennikel
parmesanost
olivenolje
salt til kokevann

4 kokefaste poteter
1/2 gul løk
60-70 g bacon
parmesanost
grovkvernet pepper
(om nødvendig litt salt)
olivenolje til steking

[saus] *

Slik gjorde jeg:

Start med å smøre inn kaninkjøttet med sennep, finhakk timianen og gni den inn i sennepen. Kvern over sort pepper og smuldre litt flaksalt over. Sett kjøttet til side.

Riv potetene (Dersom det ikke er nypoteter, skrell dem først) i en sikt og la det renne av dem litt. Riv også løken i sikten. Klem ut mest mulig vann og ha det over i en bolle og rør godt rundt. Skjær baconet i små biter og bland også dem inn sammen med litt revet parmesanost og grovkvernet pepper. Ettersom du har hatt både bacon og salt ost i trengs det sannsynligvis ikke mer salt, men om du bruker et spesielt mildt bacon kan du ha i bittelitt.

Varm litt olivenolje i en stekepanne, og ta en liten håndfull av röstiblandingen og klem ut en flat liten kake på en fjøl. Stek et par-tre slike kaker om gangen (etter hva du har plass til i stekepannen) til de er vakkert gyldne på begge sider, og legg dem til side.

Kok opp vann med litt salt i. Del fennikkelen i to på langs og la den koke i ca fem minutter. Ta den ut og avkjøl den. Smør deretter olivenolje  på kuttflatene, og høvle over store flak med parmesanost.

Fyr på grillen. Min grill har i tillegg til selve grillristen en «hylle» høyere opp, her la jeg röstiene til å gjennomsteke ferdig.  Legg kaninkjøttet på grillrista og la det få en skikkelig stekeskorpe før du legger også det opp på hylla for å steke ferdig.

Ha et område på grillen som kan brukes til indirekte grilling, og legg fennikelhalvdelene der, med osten opp. La dem stekes til osten er smeltet og gyllen.

Serveres med en god saus til. Kjempegodt!


* På sausefronten gjorde jeg det veldig enkelt denne gangen: Toro viltsaus, spicet opp med et einebær, noen skiver brun geitost. og et par timiankvister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar