mandag 26. februar 2018

Asiatiskinspirerte kyllingvinger

Tok en pakke kyllingvinger opp av fryseren for å ha i min gode paella. Glemte dog å ha dem i siden det ikke sto i oppskrifta, og da måtte jeg jo bare finne noe annet å bruke dem til. Siden det er vinter fant jeg ut at grilling var tingen, så da var det bare å ruste seg for litt vintergrilling!

Det du trenger:
Kyllingvinger
Five spice-krydder
3/4 dl Hoisin-saus

Paprika
Rød løk
Purreløk
Rosépepper
Szechuan-pepper
Salt
Sesamolje

Jasminris
Soyasaus

Slik gjør du:
Gni kyllingvingene godt inn med five spice-blanding og la dem ligge og godtgjøre seg en liten time.

Fyr opp i grillen og få den opp i 230 grader, legg vingene på indirekte varme og lukk grill-lokket.
Etter ti-femten minutter kan du snu vingene, pensle samtidig den siden du alt har grillet med hoisin-saus. Gjenta dette hvert tiende minutt fire-fem ganger. Ikke bli redd hvis det ser ut som om kyllingen blir svidd, det er sannsynligvis bare hoisin-sausen som karamelliseres.

Mot slutten av grillingen av vingene kan du skjære grønnsakene i store biter som du har i en «pakke» aluminiumsfolie sammen med noen rosépepperkorn, et par szechuanpepperkorn, litt salt og en skvett sesamolje. Legg dette også på indirekte varme i 10-15 minutter.

Kok risen så alt er ferdig samtidig, og server med en flaske soyasaus på bordet så du kan skvette litt på risen på tallerkenen.

Kjempegodt, men jeg er litt skeptisk til om jeg noen gang blir ren på fingrene igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar