lørdag 8. april 2017

Andeconfit med kvasi-cassoulet

Var tilbud på confiterte andelår da jeg var på butikken i går, så jeg raska med meg et par, og dermed måtte jeg på butikken i dag finne ut hva jeg skulle ha som tilbehør.

Fant denne oppskrifta hos Helles kitchen, og modifiserte den bittelitt, og laga et herremåltid. (Grunnen til at jeg omtaler den som kvasi-cassoulet er at en ekte cassoulet skal inneholde pølse, det gjør ikke denne).

Det du trenger:
2 confiterte andelår

70 gram bacon
2 sjalottløk
2 fedd hvitløk
1 mellomstor tomat
100 g aspargesbønner
En bunt bladpersille
1 boks hermetiske hvite bønner
Strøkavring
Parmesanost
Ande-/Gåsefett
Salt, pepper

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 180 grader. Ta lårene ut av pakken, og klem fettet og kraften som er i pakken over i en gryte. Skrap også av fett og kraft som henger fast i lårene og ha det i gryta, før du legger lårene i en ildfast form og setter dem i ovnen.

Se an hvor mye innhold du får i gryta, og tilsett om nødvendig litt ekstra fett. Skjær baconet i fine strimler og ha det i. Finhakk sjalottløken, og rens hvitløksfeddene. Tilsett dem sammen med godt med pepper og litt salt når fettet og krafta er blitt ordentlig varm, og la det surre til løken er blitt myk. Ha i aspargesbønnene sammen med tomaten (Som du skjærer i biter først).

Skyll bønnene godt i kaldt vann før du tilsetter dem i gryten sammen med grovhakket bladpersille (Siden du skal grovhakke den, unngå å få med de groveste stilkene). Ha i knapt en desiliter vann, og la det stå og putre i femten minutter.

Tøm innholdet i gryta over i en ildfast skål og fisk ut hvitkløksfeddene, dryss over strøkavring og parmesan, og sett det inn i ovnen sammen med lårene i ca 5 minutter. Skru deretter opp varmen i ovnen og sett om mulig på grillelement slik at overflaten på gratengen og skinnet på lårene blir litt crispy.

En av de mest smakfulle rettene jeg noensinne har laget, og definitivt en variant som skal brukes flere ganger. Dette er nok til hovedrett for to personer, og mer enn nok som eneste rett for én.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar