søndag 23. mai 2021

Svin chop suey

Hadde tenkt å ha en kjempeenkel wokpinsemiddag, men så oppdaget jeg at jeg ikke hadde ferdigsaus i skapet, så da var det bare å hive seg rundt og se hva jeg kunne få til med de ingrediensene jeg faktisk hadde i skapet. Fant denne oppskrifta og modifiserte litt, så jeg endte opp med noe som var veldig godt.

Det jeg brukte:
200 g svinekjøtt uten ben

1/2 pose frosne wokgrønnsaker
1 selleristang
1/4 brokkoli
olivenolje til steking

Marinade:
1 ss maisenna
1 ss vann
1/2 ss olivenolje
1 ts natron
1/2 ts salt

Saus:
2,5 dl vann
2 ss maisenna
2 ss soyasaus
2 ss østerssaus
1 ss sukker
1/2 terning kjøttbuljong
1 ts sesamolje
4-5 korn szechuanpepper
1/2 ts grovkvernet svart pepper

1 pose boilinbagris

Slik gjorde jeg:
Skjær kjøttet i tynne skiver. Dersom det har vært fryst er dette enklest om du gjør det mens det fortsatt er halvfrosset. Legg kjøttskivene i en bolle, tøm over vannet til marinaden og rør godt, før du også har i de tørre ingrediensene til marinaden og rører mer. La dette stå og godgjøre seg 15-30 minutter.

Rør ut maisennaen til sausen i vannet i en liten kasserolle mens vannet er kaldt. Tilsett også de andre ingrediensene og gi det et lite oppkok på relativt svak varme. Pass på at buljongterningen og sukkeret går helt i oppløsning. Smak eventuelt til med litt mer soyasaus om du syns det trengs mer salt. La det putre et par minutter før du setter sausen til side.

Kok risen så den blir ferdig samtidig som det andre.

Skjær selleristanga i fine skiver. Del opp brokkolien i relativt små buketter. Legg dem sammen med de frosne grønnsakene.

Varm opp litt olivenolje i en wok. Når den er skikkelig varm, tøm i det marinerte svinekjøttet. La kjøttet stekes skikkelig på alle sider mens du hele tiden rører rundt. Ta ut kjøttet når det er kjapt stekt og sett det til side.

Ha i litt ny olje, og varm denne skikkelig opp. Tøm i grønnsakene og rørestek i noen minutter til du ser at brokkoliduskene begynner å få litt farge på tuppene. Ha i kjøttet igjen og rør godt rundt. Tøm også over sausen og gi det hele et oppkok. La det putre et minutt eller to, og vips er alt klart for servering.

Kjempegodt, og når jeg attpåtil hadde laget klar dessert i gårkveld, ble dette virkelig et festmåltid!

1 kommentar: